21 februari 2008

dags att förnya sig kanske


Detta är min älskade Rutiga Kokboken. Jag fick den i julklapp när ettan var 6 månader med andra ord denna bok har jag haft i 22,5 år. Den är lika sliten som jag...nästan, det stora svarta inbrända strecket kommer ifrån när jag la ett hett ungsrack över den. Sidorna med pannkakssmet får man liksom försiktigt bryta upp och sidan med sockerkaksrcepten har en gång varit ihopklibbade med smet så hälften av recepten får man gissa sig till. Har funderat på att köpa en ny Rutig Kokbok....men det har liksom inte blivit av för jag tror inte jag kan skiljas från just den här. Den här har ungarna använt och använder när de ger utlopp för sina kulinariska drifter. nae denna kokbok får nog stanna.

2 kommentarer:

Lisa sa...

Vi har också den kokboken! Den håller fortfarande tycker jag. Men sen har förstås min sambo så mycket kokböcker att dom knappt får plats här i hemmet.

Klart att du inte skall skiljas från den kokboken, den ska väl gå i arv sedan till dina kids dessutom ;)

Kramisar Liselott

Anonym sa...

Men du kan ju alltid köpa en ny, den kommer på bokrean här hemma i alla fall. Hojta om du vill ha den.

Jag gravar lax ett par ggr per år efter receptet i den. Mamma tycker att min gravlax är den godaste hon någonsin har ätit.

Min fick jag ungefär när vi gifte oss, så den närmar sig 24-årsstrecket med stormsteg. Den har ett brännmärke på baksidan efter en kokplatta, ryggen håller på att lossna och så finns det några småskavanker till. Det visar att den är väl använd!